Paolo Maldini

Det tjatas idag ständigt om Idol. Programmet bra och dåliga sånginsatser och där en ny idol ska föddas, då ska jag passa på att hylla en av mina absolut största fotbollsidoler. PAOLO CESARE MALDINI, denna herre är en stor legend i alla milanistans hjärtan inklusive mitt. Jag gillar han så skarpt att jag skulle kunna tillägna honom en bit av min dyrbara hud för en ärofylld tatuering.

Vad finns inte att gilla hos Paolo Maldini? För det första är han italienare bara där är han nästan uppe i jesustatus för mig. Dessutom debuterade han i Milan som 16åring 1984 och slutade 2009 som 41åring. Han spelade totalt över 900 matcher i det rödsvartrandiga stället. Där kan man prata hjärta!

24 maj 2009 spelade Paolo Maldini sin sista match på Milans hemmaarena San Siro, en match som slutade med en 2-3 förlust mot AS Roma. Matchen mot AS Roma var Maldinis 901:a match i AC Milan, sin sista match gjorde han borta mot Fiorentina den 31 maj, en match som vanns av Milan med 2-0. Maldini har sammanlagt gjort över 1000 tävlingsmatcher för AC Milan och det italienska landslaget.

Hans meritlista är lång som ett Ullaredkvitto, fylld av VM-matcher och prestigefyllda finaler såsom Champions League.

Maldini är en legend inom Italiensk fotboll och var den första spelaren jag fick upp ögonen för som barn. Han var backen som aldrig gav sig och den dagen Paolo slog bort en passning är den dagen som Östersjön brann. Han är även idag modell, pappa och en fotbollsfantast som oss alla andra. Han står fortfarande vid sidlinjen eller på läktaren på alla Milans matcher och jag tror om man ser upp mot VIP sektionen 2068 sen vi en 100årig Maldini med ett hjärta fortfarande lika sprängfullt med fotbollsadrenalin och Milankärlek.

Milan växte med Maldini och Maldini växte med Milan, denna kemiska förvandligen saknar motstycke i fotbollsvärlden.

Detta är ren kärlek för mig och detta var min kärleksförklaring till min stora fotbollsidol.


/ P






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0